ارزانترین تورهای داخلی و خارجی

ارزان ترین تور های تمامی کشور های دنیا.قیمت های خیلی پایین.این سایت وابسته به سایت سفربانک میباشد

ارزانترین تورهای داخلی و خارجی

ارزان ترین تور های تمامی کشور های دنیا.قیمت های خیلی پایین.این سایت وابسته به سایت سفربانک میباشد

غذای دریایی و خواص آن

غذای دریایی و خواص آن : با شنیدن نام غذای دریایی اولین مشخصه ای که در ذهن شکل می گیرد ، میزان بالای امگا3 موجود در آن است. شاید به دلیل اخباری که از وضعیت آب های دریاها و دریاچه ها به گوشمان می رسد نگرانی هایی درباره ی مصرف آبزیان در جامعه به وجود آمده باشد که از علت های آن به مواردی همچون بلیعده شدن جیوه و مواد آلاینده صنعتی موجود در آب ها توسط آبزیان می توان اشاره کرد. اما جالب است بدانید که با توجه به این موضوعات دانشمندان و محققان فواید مصرف یک الی دو وعده غذای دریایی به خصوص ماهی را در هفته بیشتر از مضرات و خطرات احتمالی آن می دانند.

غذای دریایی و خواص آن

غذای دریایی و خواص آن :

از فواید بسیار جامع و معروف غذای دریایی به خصوص ماهی برای قلب وجلوگیری از بیماری های قلبی که بگذریم باید به تاثیرات آن برای رشد مغز و بینایی جنین اشاره کنیم. لذا مصرف غذای دریایی اعم از ماهی و میگو و غیره را زنان باردار و مادران شیرده در هر سنی توصیه می کنند.

محققان و پزشکان همواره غذای دریایی را منبع غنی و کم چربی از پروتئین و اسید چرب امگا3 می دانند. اما همچنان نگرانی هایی درباره وجود آلاینده های شیمیایی که توسط کارخانه ها و صنعت ساخت دست بشر وارد آب ها شده است وجود دارد. آلاینده هایی چون متیل جیوه، دیوکسین و بى فنیل چند کلرى PCB از مهم ترین موادی هستند که بر تاثیر این نگرانی ها افزوده اند.

 محقق دانشگاه تافتس (Tufts)، خوزه اوردوواس (jose Ordovas) از اعضای گروه گزارش دهنده تحقیقی درباره این وحشت به وجود آمده از تاثیر آلاینده ها بر آبزیان ، می باشد. طی مصاحبه ای درباره این موضوع می گوید که امیدوار است گزارش انستیتوی پزشکی از این وحشت به وجود آمده در بین مردم که سبب جلوگیری از مصرف غذای دریایی توسط آن ها و فرزندانشان شده است بکاهد.

عضو دیگر این گروه، دکتر سوزان کربز- اسمیت (Susan Krebs-Smith) و محقق تغذیه در انستیتوی ملی سرطان می گوید: شاید به دلیل پراکنده بودن تحقیقات و منسجم نبودن نتایج ارائه شده در پی آن ها ، دلیل دیگری از قاطع نبودن مردم درباره مصرف غذای دریایی باشد . چرا که به درستی نمی توانند با توجه به یک منبع کامل و جامع اطلاعاتشان را درباره تغییرات به وجود آمده در آب های دریا ها و دریاچه ها کامل کنند. بنابراین کاری که ما امروز انجام می دهیم کنار هم قرار دادن این اطلاعات و انسجام بخشیدن به آن هاست. ما این کار را به روشی انجام داده ایم که موارد سود و زیان مصرف غذای دریایی را در یک مقاله و در کناره هم به مخاطب نشان دهیم تا با دیدن یک جا و یک پارچه آن بتوانند تشخیص لازم را درباره ی مصرف این ماده غذایی به دست آورند.

انستیتوی پزشکی مصرف مصرف غذای دریایی در گروه های سنی مختلف را به شرح زیر دسته بندی کرده است:

زنان باردار :

نه تنها زنان باردار، بلکه آن دسته از خانم هایی که قصد  بچه دار شدن دارند و یا حتی مادران شیردهی که فارغ شده و فرزندشان تنهاه از شیر آن ها تغذیه می کند ، می توانند در هفته 2 وعده 90 گرمی ماهی پخته مصرف کنند اما باید از خوردن ماهی های بزرگی که شکارچی بوده و احتمال وجود سرب و جیوه در بدن آن ها بیشتر است پرهیز کرد.

کودکان زیر 12 سال :

کودکان زیر 12 سال می توانند در هفته 2 وعده 90 گرمی ماهی و علاوه بر آن 180 گرم ماهی تن سفید مصرف کنند. اما این گروه نیز باید از مصرف ماهی های شکارچی پرهیز کنند.

جوانان و بزرگسالان سالم :

منظور از واژه ی "سالم" این است که شخص دارای هیچ گونه بیماری مضمنی نبوده و در حال مصرف داروهایی که اگر مصرف آن ها را قطع کند دچار مشکل خواد شد ، نباشد. این اشخاص می توانند به راحتی از غذای دریایی بهره مند بوده و حتی با این عمل از بروز بیماری های قلبی-عروقی جلوگیری کنند.

با توجه به این موضوع لازم به ذکر است که در این گزارش ذکر شده است که علاوه بر جوانان و بزرگسالان سالم ، افرادی که دارای بیماری های قلبی-عروقی هستند نیز برای کنترل وبهبود بیماری خود باید غذای دریایی را در برنامه رژیم غذایی خود قرار دهند.

اگر افرادی وجود دارند که به دلیل محیط زندگی و زیستگاهشان و یا به دلیل طبع و سلیقه ای که درعادت های غذایی دارند مجبور به مصرف بیش از دو وعده غذای دریایی در هفته هستند ، بهتراست برای جلوگیری از بروز مشکلاتی که با آلودگی های موجود در آبزیان به وجود می آید، از آبزیان مختلف و گوناگون در وعده های غذایی خود استفاده کنند.

در این گزارش ماهی ها به دسته خوب و بد تقسیم نشده اند اما در ادامه به دسته بندی های زیر بر میخوریم :

ماهی های چرب مانند ماهی آزاد (سالمون)، از نظر میزان امگا3 قوی ترین منبع شناخته شده است. اما در کنار این مزیت نباید چربی اشباع شده و کلسترل فراوان موجود در آن را نادیده گرفت. به همین دلیل احتمال وجود دیوکسین و PCB در این نوع از ماهی بیشتر است.

انواع صدف و سخت پوستان مانند خرچنگ و میگو از چربی اشباع کمتری برخوردار است ولیتو کلسترول آن ها در حد متوسط بوده ولی در صورت مصرف به صورت خام از بیشترین نوع آلودگی برخوردارند.

 چنانچه شما هم تجربه هایی در مورد انواع غذاهای دریایی دارید حتما آنها را با ما در میان بگذارید. در ضمن شما می توانید فهرستی کامل از تولید کننده غذای دریایی را در وب سایت ویکیوز مشاهده نمایید.

مجله و فرا تر از مجله

مجله اینترنتی ویکیوز

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.